Summa sidvisningar

måndag 14 januari 2013

Nathalie : en delikat historia

Jag tror inte att det finns några som behärskar romantik på samma sofistikerade sätt som Fransoserna! Nathalie : en delikat historia är en underbar roman som jag fick av min mamma i julklapp. Den handlar om Nathalie, som förlorar sitt livs kärlek efter bara några år, och tror att hon aldrig ska kunna älska igen. Så träffar hon en lätt bortkommen svensk; Markus och romantik uppstår på ett dråpligt men gulligt vis.

Det var roligt att läsa om hur vi svenskar uppfattas av fransmännen. Markus är stel och klumpig, men mycket omtänksam och godhjärtad. Författaren blandar in recept, litterära citat, fakta och musikstycken lite här och var på ett charmerande sätt. Boken får mig att längta till Frankrike, eller i alla fall efter fler franska böcker, fransk musik, film, fransk mat, Champagne och höga klackar!

1 kommentar:

  1. Ett tips! Om du inte visste... den finns även på dvd. Jag hörde en recension av den i går morse på Mannheimer och Tengby och den skulle vara bra som film :)


    SvaraRadera