Summa sidvisningar

onsdag 9 november 2011

Blonde

I flera år har jag tänkt att jag skulle läsa Blonde av Joyce Carol Oates. Nu har jag gjort det. Jag måste säga att det är en av de böcker som har berört mig allra djupast någonsin. Historien är vacker och ful om vartannat. Man känner sig omväxlande glad och mycket sorgsen när man läser den. Vilket livsöde! Boken är ingen biografi, men mycket stämmer med fakta som är kända om Marilyn Monroe. Det är svårt att låta bli att söka på google hela tiden för att kontrollera namn och händelser och inte minst för att njuta av kända fotografier av Marilyn. Man känner också ett behov av att se filmerna hon var med i. Om Joyce Carol Oates har rätt så var Marilyn Monroe missförstådd och blev fruktansvärt utnyttjad av filmbranchen. Man skulle vilja kunna gå in i romanen och trösta denna vackra, känsliga och begåvade kvinna. När det nu i dagarna har stått i tidningarna om Michael Jacksons död, (hans läkare blev dömd) är det lätt att dra paralleller till denne artists livsöde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar